STRATEGI GURU DALAM MENERAPKAN KEDISIPLINAN PADA KELAS VA SD NEGERI GAYAMSARI 02

Authors

  • Lenisa Wahyu Rositania Universitas PGRI Semarang
  • Aries Tika Damayani Universitas PGRI Indonesia
  • Mudzanatun Mudzanatun Universitas PGRI Semarang
  • Effendi Isnuryantono SD Negeri Gayamsari 02 Semarang

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v6i1.8812

Keywords:

teacher strategy, dicipline

Abstract

This study aims to determine the teacher's strategy in applying discipline through class agreements in the VA class of SD Negeri Gayamsari 02 Semarang. Researchers use a type of descriptive qualitative research. Sources of data were taken from students and teachers of SD Negeri Gayamsari 02. Data collection techniques used interviews, observation and documentation. Meanwhile, the data analysis techniques in this study were data reduction, data processing and drawing conclusions. The results of this study are (a) the teacher applies discipline through habituation activities. (b) the teacher applies discipline through example. (c) the teacher applies discipline through class agreements.

 

References

Anggraini, D., & Sulastri, S. (2016). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Akuntansi. Journal of Accounting and Business Education, 1(2). https://doi.org/10.26675/jabe.v1i2.6017

Anggraini, S., Siswanto, J., & Sukamto. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 221–229.

Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 01(2), 82–89.

M. Mubin. (2018). Hubungan Lingkungan Keluarga Terhadap Karakter Disiplin Dan Prestasi Belajar Siswa Di MI Al Firdaus Lasem Sidayu Gresik Minahul. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1).

Melati, R. S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2021). Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3062–3071. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1229

Nopianti, S. (2009). Pengaruh Budaya Sekolah Terhadap Kedisiplinan Siswa Di Smp Islam Az-Zahrah 1 Palembang. Bhineka Tunggal Ika, 1(2), 174–181.

Pratama, A. H., & Suwanda, I. M. (2013). Strategi Pembentukan Disiplin Siswa Melalui Pelaksanaan Tata Tertib di SMA Negeri 1 Krian Sidoarjo. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 1(1), 85–100. file:///C:/Users/7/Downloads/1466-2890-1-SM.pdf

Putra, A. A., Wahyuni, I. W., Alucyana, & Ajriya. (2021). Pengaruh Penggunaan Handphone Pada Siswa Sekolah Dasar. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 18(1), 79–89. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2021.vol18(1).6531

Ratnasari, D., & Arsana, I. M. (2013). Penanaman Sikap Sopan Santun Sebagai Pendidikan Moral Kepada Siswa Melalui Tata Tertib di SMK PGRI 2 Kertosono. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(1), 334. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/3723/1980

Ridwan, S. W. (2022). Penanaman Nilai-nilai Kedisiplinan Pada Anak Melalui Permainan Tradisional (Kelereng) di Kelompok B TK Pertiwi X Belalang. Ihya Ulum: Early Childhood Education Journal, 1(1), 1–12.

Windah Wardhani, M. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Kedisiplinan Siswa Sdn Kepek Pengasih Kulon Progo Yogyakarta. Basic Education: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (19), 1.877-1.886.

Downloads

Published

2024-01-31