PENGARUH SIKAP, NORMA SUBJEKTIF DAN MOTIVASI TERHADAP MINAT BELI PRODUK ONLINE (Survei pada Masyarakat di Karanganyar)

Authors

  • Alviana Linda Kusuma Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta
  • Marjam Desma Rahadhini Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta
  • Marjam Desma Rahadhini Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta
  • Retno Susanti Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta
  • Retno Susanti Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Slamet Riyadi Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.33061/jeku.v20i3.4489

Keywords:

attitude, subjective norms, motivation, buying interest

Abstract

This study aims to analyze the significance of the influence of attitudes, subjective norms and motivation on online buying interest in Karanganyar. This type of research used in this research is quantitative research. The type of data used is qualitative data and quantitative data, data sources used are primary data and secondary data. The population of this research is the people in Karanganyar who have an interest in conducting online shopping transactions with a sample of 70 respondents. Data collection techniques using questionnaires that go through the stages of testing the validity and reliability first. The regression requirements test uses the classic assumption test. Data analysis techniques used multiple linear regression analysis, t test, F test and the coefficient of determination. The results of this study indicate that the attitude of a positive and significant effect on online product purchase interest in Karanganyar communities, subjective norms have a positive and not significant effect on online product purchase interest in Karanganyar communities, and motivation has a positive and significant effect on online product purchase interest in the community in Karanganyar.

References

Azwar, Saifudin. 2010. Sikap Manusia. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Binalay, Andrew Gustnest, Mandey dan Mintardjo. 2016. “Pengaruh Sikap, Norma Subjektif dan Motivasi terhadap Minat Beli Seacara Online pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis di Manado”. Jurnal EMBA. Vol. 4, No. 1, Maret, hlm. 395-406. Universitas Sam Ratulangi.

Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM 19. Badan Penerbit Undip. Semarang

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2012. Manajemen Pemasaran. Jilid 1 (Alih Bahasa Bob Sabran). Erlangga. Jakarta.

Kotler, Philip. 2012. Manajemen Pemasaran Perspektif. Edisi 1 (Alih Bahasa Zein Isa). Andy. Yogyakarta.

Kotler dan Armstrong. 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 12 (Alih Bahasa Alexander Sindoro). Erlangga. Jakarta.

Lampengan, Pricilia, D. Massie dan Roring. 2018. “Pengaruh Motivasi, Kepercayaan dan Sikap Konsumen terhadap Minat Beli Pengguna Online Shop Zalora pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Unsrat Manado”. Jurnal EMBA. Vol. 7, No. 4, Oktober, hlm. 5693-5702. Universitas Sam Ratulangi.

Lintong, Bebry Ch. A. 2019. “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Niat Membeli Online pada Usaha Kecil dan Menengah di Manado”. Jurnal Manajemen Bisinis dan Inovasi. Vol. 5, No. 3, hlm. 169-178. Universitas Sam Ratulangi.

Peter, J. Paul dan Olson. 2014. Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Edisi sembilan (Alih Bahasa Damos Sihombing). Salemba Empat. Jakarta.

Sangadji, Etta Mamang. dan Sopiah. 2013. Perilaku Konsumen. Andi Offset. Yogyakarta.

Schiffman dan Kanuk. 2008. Perilaku Konsumen. Edisi 7 (Alih Bahasa Zoelkifli Kasip). Indeks. Jakarta.

Setiadi, Nugroho, J. 2008. Perilaku Konsumen Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Kencana. Jakarta.

Sinambela. 2014. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Graha ilmu. Yogyakarta.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Manajemen. Cetakan Ke-6 Februari 2018 Alfabeta. Bandung.

Tilaar, Florida, Lapian dan Roring. 2018. “Pengaruh Kepercayaan dan Motivasi terhadap Minat Beli Pengguna Shoppe Secara Online pada Anggota Pemuda GMIM Zaitun Mahakaret”. Jurnal EMBA. Vol. 6, No. 4, September, hlm. 2028-2037. Universitas Sam Ratulangi.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2020-10-20

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>