PENGARUH MEDIA TABEL PERKALIAN PINTAR DIGITAL TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATERI PERKALIAN KELAS IV

Authors

  • Pingky Melindia Marganis Universitas Slamet Riyadi
  • Sri Handayani Universitas Slamet Riyadi
  • Ema Butsi Prihastari Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v6i1.9150

Keywords:

media, multiplication table, digital

Abstract

The purpose of this study was to determine whether or not there is an effect of using the Digital Smart Multiplication Table media on the ability to learn Mathematics multiplication material in class IV students of Bayan No. 216 Surakarta State Elementary School. This research is quantitative research with a pre-Experimental Design type. The design used in this research is a one-group pretest-posttest. The subjects in this study were grade IV students. The population amounted to 52 students, while the sample amounted to 28 students. The source of the data obtained is SD Negeri Bayan No. 216 Surakarta. This research data collection technique uses tests, documentation, and observation. While the data analysis technique uses the Kolmogorov-Smirnov normality test and hypothesis testing using Paired Sample T-tests, Based on the results of statistical data with the help of SPSS 29, significant results were obtained, namely 0.001 < 0.05, so Ho was rejected and Ha was accepted, and it was concluded that there was an effect of digital smart multiplication table media on student learning outcomes.

References

Ali, A. M. (2022). Kemampuan Matematis pada Materi Program Linear. LOMBA DAN SEMINAR MATEMATIKA XXX Prosiding Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2721), 1–7. http://prosiding.himatikauny.org/index.php/prosidinglsm/article/view/214/101

Fauziana, L., & Lubis, S. S. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pendektan Kontekstual Di Kelas VIIA SMP Negeri 2 Linggabayu. MIND Jurnal Ilmu Pendidikan Dan …, 1(1), 26–32. https://jurnal.radisi.or.id/index.php/JurnalMIND/article/view/49

Harina, D., Monawati, & Nurmasyitah. (2019). Perkalian Pintar (TAKALINTAR) terhadap hasil belajar siswa pada materi perkalian bersusun di kelas IV SDN 4 Tapaktuan Aceh Selatan. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 3(1). https://jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/view/13338

I.N, A., Syahri, A. A., & Fitriany. (2011). Teori Perkembangan Kognitif Piaget dan Implikasi dalam Pembelajaran Matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika), 3(1), 40–47.

Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27. https://doi.org/10.18592/aladzkapgmi.v9i1.3011

Kimin, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Dengan Benda Kongkrit Pada Siswa Kelas II SDN Tuban Tahun Pelajaran 2017/2018. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(1). https://doi.org/10.36312/jisip.v4i1.1026

Min, D. I., & Madiun, K. (2022). PENGARUH MEDIA TAKALINTAR UNTUK PADA MATERI PERKALIAN SISWA KELAS III. Jurnal Ilmiah: Al Thifl, 2(2).

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 174–183. https://doi.org/10.1109/SIBIRCON.2010.5555154

Ngongo, V. L., Hidayat, T., & Wijayanto. (2019). Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pasca Sarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 999–1015. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3093

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., Sifa, U. N., & Tangerang, U. M. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.

Shipa Faujiah, & Nurafni. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Perkalian Pada Pembelajaran Matematika Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 829–840. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2588

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.

Sitepu, S. A., & Sitepu, M. S. (2020). Pengaruh Media Takalintar Terhadap Keterampilan Operasi Hitung Perkalian Pada Siswa Kelas IV SDN.066657 Martubung. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3(3), 225–234. https://scholar.archive.org/work/zh3fz2b7ubetfedzecenv2xmf4/access/wayback/http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JPPG/article/download/5514/4663

Suhliyatin, N., Yanuardianto, E., & Mpd, I. (2021). Perkalian Pintar ( Takalintar ) Dalam Pendampingan Dimasa Pandemi Covid-19 Desa Kamal. Jurnal Pendidikan, 02, 301–303.

Zumrotun, E., Nichla, S., & Attalina, C. (2020). Media Pembelajaran Tutup Botol Pintar Matematika Meningkatkan Hasil Belajar Matematik. Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 499–507.

Downloads

Published

2024-01-31