Peranan Guru dalam Pengelolaan Kelas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Sofyan Iskandar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Primanita Sholihah Rosmana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Delia Apriliani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hanny Rahmawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nisa Nur Fauziyah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v7i1.10802

Keywords:

teacher's role, class management, student motivation

Abstract

Classroom management is an important concept in school learning. This article provides an overview of the definition of classroom management, strategies that teachers can implement to manage the classroom, and the important role teachers play in ensuring successful learning. In addition, this article emphasizes the importance of classroom management to increase students' learning motivation and identifies barriers that may arise in classroom management during the learning process. By understanding the concept of good classroom management and implementing appropriate strategies, teachers can create a safe, comfortable learning environment and help improve students' motivation and well-being. This article uses a literature review method from relevant sources as well as interviews. Based on the results of the literature review, effective classroom management can increase students' motivation and enthusiasm for learning. We hope this article provides tips for teachers on how to increase student motivation through classroom management.

References

Abdurrhaman. 1994. Pengelolaan Pengajaran. Bintang Selatan, Ujung Pandang.

Ametembun. 1981. Manajemen Kelas. Bandung IKIP Bandung.

Bariyah, A., Jannah, M., & Ruwaida, H. 2023. Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1):572-582.

Habbah, E. S. M., Husna, E. N., Yantoro, Y., & Setiyadi, B. 2023. Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 7(1):18-26.

Haulah Nahwa Tunnisa, N. 2023. Keterampilan Guru Mengelola Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Citra Pendidikan 3 (3):1058.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. 2019. Guru sebagai Fasilitator dan Efektivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(1):49-54.

Rifa'i, S. A. 2018. Peran Guru Dalam Mengelola Kelas Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 3 di SDN Purbayan 02 Tahun 2018/2019. 2-3.

Rofiq, A. 2009. Manajemen kelas. Malang: Direktorat Jenderal PMPTK

Rukhani, S. 2021. Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VII. Al-Athfal, 21-23.

Sarwono, J. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Suardi, M, S. M. 2017. Urgensi Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMA Negeri 15 Bulukumba. Akmen Jurnal Ilmiah 14 (1):62.

Sudirman, N. 1987. Ilmu Pendidikan-Kurikulum Program Pengajaran-Efek Instruksional dan Pengiring CBSA-Metode Mengajar-Media Pendidikan-Pengelolaan Kelas dan Evaluasi Hasil Belajar. Bandung: Remadja Karya.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bangdung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-06-30

Most read articles by the same author(s)