PENGALAMAN ORANG TUA DALAM MENGASUH ANAK AUTIS DI PONOROGO
DOI:
https://doi.org/10.33061/jai.v6i1.5876Keywords:
Parent Experience, Autistic Child CareAbstract
This article aims to distribute and explore the experiences of parents in caring for autistic children in Ponorogo. This study uses a qualitative research method with a descriptive approach, with data collection techniques triangulation of data, and data analysis using Miles and Huberman as well as conducting discussions to support the validity of the conclusions obtained. From this research, it is known about 1) parental self-acceptance, 2) identification of special needs of autistic children, 3) stimulation of the development of autistic children.
Abstrak
Artikel ini bertujuan untuk mendistribusikan dan mengeksplorasi pengalaman orangtua dalam mengasuh anak autis di Ponorogo. Penelitian ini menggunalan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif, dengan teknik pengumpulan data trianggulasi data, dan analisis data menggunakan miles and huberman serta melakukan diskusi untuk mendukung validitas kesimpulan yang diperoleh. Dari penelitian ini diketahui mengenai 1) sikap penerimaan diri orangtua, 2) identifikasi kebutuhan khusus anak autis, 3) stimulasi perkembangan anak autis
Downloads
References
Labir, I. K., Susy Natha Astini, P., & Nopyari, N. L. P. (2020). Pola Asuh Orang Tua Yang Memiliki Anak Autis. Jurusan Keperawatan Politeknik Kesehatan Denpasar, Vol. 9 No., 57–63.
Maha, R. N., & Harahap, R. (2020). Perkembangan Kemampuan Berbahasa Pada Anak Autisme. Kode: Jurnal Bahasa, 9(4), 157–164. https://doi.org/10.24114/kjb.v9i4.22047
Nina Miftahul Hairi. (2019). Pengaruh Gaya Pengasuhan Authoritative Terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak di TK Negeri 10 Bengkulu Selatan. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Rahayu, S. M. (2015). Deteksi dan Intervensi Dini Pada Anak Autis. In Jurnal Pendidikan Anak (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.21831/jpa.v3i1.2900
Setyaningsih, W. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Sosial Anak Autisme di SLB Harmoni Surakarta. Jurnal Kesehatan, Volume VI, 123–129.
Sofiani, I. K., Mufika, T., & Mufaro’ah, M. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 766. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.300
Sri Asri, A. (2018). Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 1. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i1.13793
Sugiono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistyo Wardani, D. (2009). Strategi Coping Orang Tua Menghadapi Anak Autis. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1), 26–35. http://journals.ums.ac.id/index.php/indigenous/article/view/1628/1158
Suteja, J., & Wulandari, R. (2013). Bentuk dan Model Terapi Terhadap Anak-Anak Penyandang Autisme (Keterbelakangan Mental). Scientiae Educatia, 2(April), 113–124.
Widjaja, A. H., Wijayanti, W., & Yulistyaputri, R. (2020). Perlindungan Hak Penyandang Disabilitas dalam Memperoleh Pekerjaan dan Penghidupan yang Layak bagi Kemanusiaan. Jurnal Konstitusi, 17(1), 197. https://doi.org/10.31078/jk1719
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can separately make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution published by the journal (e.g., publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to send their work via online (e.g., in the institutional repositories or their website) after published by the journal.