PENANAMAN NILAI KEWIRAUSAHAAN DALAM PEMBENTUKAN KEMANDIRIAN PADA ANAK (Studi Kasus di Taman Kanak-kanak Al Islam Surakarta)
DOI:
https://doi.org/10.33061/jai.v5i1.3767Keywords:
The value of entrepreneurship, independence, early childhoodAbstract
This study discusses the role of entrepreneurial values instilled in children in the formation of independence and find ways to instill entrepreneurial values in children in the formation of independence. This study uses qualitative case study types. Data collection methods used include the method of observation, interview methods, and documentation methods. The data in this study were analyzed by data reduction, data presentation, and conclusion search. Conducting research in the Al Islam Kindergarten, Surakarta. The output of this study discusses the assessment of entrepreneurial values in the formation of independence in children in addition to articles related to the accountability of research results that are ready to be published in scientific journals. The results of this study indicate the cultivation of entrepreneurship in the formation of independence in children in the Al Islam Surakarta Kindergarten Institute. Independence in children is implemented in classroom learning activities, teachers need to be more active in learning activities related to entrepreneurship related activities that involve entrepreneurship can affect the level of independence in children.                      Â
Â
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran dari nilai kewirausahaan yang ditanamkan pada anak dalam pembentukan kemandirian dan mengetahui cara menanamkan nilai kewirausahaan pada anak dalam pembentukan kemandirian. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif berjenis studi kasus. Metode pengumpulan data yang digunakan meliputi metode observasi, metode wawancara, dan metode dokumentasi. Data dalam penelitian ini dianalisis dengan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Pelaksanakan penelitian di Taman Kanak-kanak Al Islam Surakarta. Luaran dari penelitian ini adalah rekomendasi mengenai penanaman nilai kewirausahaan dalam pembentukan kemandirian pada anak disamping artikel sebagai pertanggunganjawab hasil penelitian yang siap dimuat di jurnal ilmiah. Hasil penelitian ini menunjukan penanaman kewirausahaan dalam pembentukan kemandirian pada anak di Lembaga Taman Kanak-kanak Al Islam Surakarta. Kemandirian pada anak diimplementasikan dalam kegiatan belajar di kelas, tentunya guru perlu lebih aktif dalam menyajikan aktivitas belajar yang berkaitan dengan kewirausahaan dikarenakan aktivitas yang melibatkan kewirausahaan dapat mempengaruhi tingkat kemandirian pada anak.
Downloads
References
Bogdan, Robert. C. dan Biklen, Sari Knopp. (1982). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon. Inc.
Denzin, Norman & Yvonna S.Lincoln. 2009. Handbook of Qualitative Research.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dodge, D., T., & Laura J., C. (2001). The Creative Curriculum for early Childhood. Washington, DC. Teaching Strategies, inc
H. B. Sutopo. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.
Hadari Nawawi. 1987. Metodologi Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: UGM Press
Harmaizar Zaharudin. (2006). Menggali Potensi Wirausaha. Bekasi: CV. Dian Anugrah Prakasa
Huri Suhendri. 2011. “Pengaruh Kecerdasan Matematis–Logis Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematikaâ€. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, Vol. 1 Nomor 1, hal. 29-39 p-ISSN: 2088-351X e-ISSN 2502-5457
Hurlock,E.B. 1973. Adolescent Development. Tokyo: McGraw-Hill Kogakushsha Ltd
Miles B. Matthew, A. Michael, Huberman. 1992. Analisa Data Kualitatif. Jakarta: UI Press.
Moleong, Lexy. J. 2001 Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nur Asiyah. 2013. “Pola Asuh Demokratis, Kepercayaan Diri dan Kemandirian Mahasiswa Baruâ€. Jurnal Psikologi Indonesia, Vol. 2 Nomor 2, Mei hal. 108-121 p-ISSN: 2301-5985 e-ISSN: 2615-516
Peter Dructer. 1996. Inovasi dan Kewirausahaan. Jakarta: Erlangga
Sizillia Noranda Mayangsari. 2018. “Apakah Siswa Sekolah Dasar Paham Nilai- Nilai Kewirausahaanâ€. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol. 5 Nomor 1, Juni hal. 64-75 p-ISSN: 2407-2451.,e-ISSN: 2621-0282
Stewart & Koch. 983. Children Development Throught Adolescence. Canada: John Wiley and Sons, Inc
Sugiyono.2009. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV ALfabeta.
Suharsimi Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Sujiono, Y., Nuraini & Bambang, S. (2010). Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: PT. Indeks
Sutopo, HB. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press
Syifauzakia. 2016. “Penanaman Nilai-Nilai Kewirausahaan Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Proyek (Penelitian Tindakan Kelas Pada Anak Kelas B2 Ra Miftahul Falah Di Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung)â€. Jurnal Tunas Siliwangi, Vol. 2 Nomor 1, April hal 92-113 p-ISSN: 2476-9789
Zulkarnain dn Eliyyil Akbar. 2018. “Implementasi Market Day Dalam Mengembangkan Entrepreneurship Anak Usia Dini di TK IT An-Najah Kabupaten Aceh Tengahâ€. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 12 Edisi 2, November 2018
Zumrotus Sholikhah. 2018. Edupreneurship Dalam Mengembangkan Karakter Kemandirian Santri (Studi Multi Kasus di Pondok Pesantren Mukmin Mandiri Sidoarjo dan Pondok Pesantren Mambaus Sholihin) Artikel Tesis. Artikel Tesis. digilib.uinsby.ac.id/25973
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can separately make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution published by the journal (e.g., publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to send their work via online (e.g., in the institutional repositories or their website) after published by the journal.