IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MULTIPLE INTELLIGENCES HOWARD GARDNER (KECERDASAN KINESTETIK) PADA ANAK AUTIS
DOI:
https://doi.org/10.33061/jai.v4i2.3206Keywords:
Kinesthetic Intelligence, AutismAbstract
This study purpose to know the implementation of multiple intelligence Howard Gardner (kinesthetic intelligence) in autistic children in Saymara Kartasura Inclusion Kindergarten 2019/2020 academic year. This research is a qualitative study, the subject of this research is an autistic child with the initial R. The data collection methods used are interviews, observation, field notes, and documentation. The research instrument used observation guides, field notes, data analysis techniques using descriptive qualitative. The results showed that the learning methods, curriculum, supporting and inhibiting factors, class division, and stimulus from the teacher became the points of success in the implementation of kinesthetic intelligence in autism children. With symptoms by R is not able to interact with friends, can not feel what his friends feel, speak slowly, fixated on activities that are of no use there are strange movements that are repeated and continuous. Besides, school programs, methods, curricula are following what is needed by autism, which is useful for enhancing kinesthetic, namely self-development programs such as painting, swimming, dancing support to improve children's kinesthetic intelligence. And there is competency and refraction that is on gross and fine motor skills.
Â
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi multiple intellIgences Howard Gardner (kecerdasan kinestetik) pada anak autis di TK Inklusi Saymara Kartasura Tahun pelajaran 2019/2020. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, subjek dalam penelitian adalah satu anak autis yang berinisial R. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, catatan lapangan dan dokumentasi. Instrument penelitian menggunakan panduan observasi, catatan lapangan, teknik analisis data menggunakan deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode pembelajaran, kurikulum, faktor pendukung dan penghambat, pembagian kelas, serta stimulus dari guru menjadi poin keberhasilan dalam pelaksanaan kecerdasan kinestetik pada anak autis. Dengan gejala pada R tidak mampu interaksi dengan temannya, tidak dapat merasakan apa yang dirasakan temannya, bicaranya lambat,terpaku pada kegiatan yang tidak ada gunanya ada gerak aneh yang berulang dan terus menerus. Selain itu program sekolah, metode, kurikulum sudah sesuai dengan yang dibutuhkan autis yang berguna untuk meningkatkan kinestetik yaitu program pengembangan diri seperti melukis, berenang, menari menunjang untuk meningkatkan kecerdasan kinestetik anak. Dan ada program pengembangan kompetensi dan pembiasaan yaitu pada fisik motorik kasar dan halus.
Downloads
References
Dadang Garinda. 2015. Pengantar Pendidikan Inklusif. Bandung: PT Refika Aditama.
Joko Yuwono. 2012. M.emahami Anak Autistik (Kajian Teoritik dan Empirik). Bandung: CV Alfabeta.
Lexy J Moleong. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. (Cetakan ke-38). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mustaqim. 2004. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT remaja Rosdakarya.
Siswantoyo. 2018. Terapi Aktivasi & Relaksasi Olahraga untuk Autis. Yogyakarta: Andi Offset.
Stella Olivia. 2017. Pendidikan Inklusif untuk Anak-anak Berkebutuhan Khusus Diintegrasikan Belajar di Sekolah Umum. Yogyakarta: PT andi Ofset.
Suparno. 2010. “Pendidikan Inklusif Untuk Anak Usia Diniâ€. Jurnal Pendidikan Khusus. 7(2). 1-17
Yuliani Nuraini Sujiyono dan Bambang Sujiyono. 2013. Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: PT Indeks.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sutarno. 2008. Pendidikan Multikultural. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Tafsir, Ahmad. 2007. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Rosdakarya.
Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasi Dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can separately make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution published by the journal (e.g., publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to send their work via online (e.g., in the institutional repositories or their website) after published by the journal.