Pengaruh Supervisi Akademik Kunjungan Kelas Terhadap Kompetensi Paedagogik Guru dalam Pengelolaan Kelas

Authors

  • Siti Rupik Atun SDN Kedungringin Blora

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v6i2.9862

Keywords:

Effect, Class Visitation, Pedagogic Competency, Teacher, Managing the Class

Abstract

The purposes of this research are analyzing the effect of academic supervision with class visitation and its strength to the pedagogic competency teachers’ in managing the class. This is an experiment research. The place of this research is in Kedungringin General Elementary School. The moment of this research is from February up to May of 2023. The independent variable (X) is the minister academic supervision with class visitation. The dependent variable (Y) is the pedagogic competency teachers in managing the class.  The population is 8 teachers. The tool of collecting data is questionnaire (polling). The technique of analyzing data is using Paired Sample t Test. The result of this research is academic supervision with class visitation has very strong and significant effect to the pedagogic competency teachers in managing the class. tcalculation on [-12,28] with  significance on 0,000 is bigger than ttable (1,894). Before the treatment (pretest), the pedagogic competency teachers’ is including on good enough category (C). After the treatment (posttest), the pedagogic competency teachers’ is including on good category (B).

References

Ahmad. 2021. Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Pengelolaan Kelas melalui Supervisi Kunjungan Kelas. ARJI (Action Research Journal Indonesia), Vol. 3, No. 4, Desember 2021.

Djamarah, SB. 2010. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathurohman, P. dan Sutikno, S. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Hidayat, R. 2022. Kompetensi Guru dalam Pengelolaan Kelas pada Sekolah Dasar Negeri Semangat Dalam 4 Kecamatan Alalak. AL JAMI, Jurnal Ilmiah Keagamaan Dakwah, Vol. 18, No. 1, Juni 2022.

Junita, W. 2022. Peran Kompetensi Pedagogik dalam Mengelola Kelas terhadap Kondusifitas Belajar Siswa. Didaktik, Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Mandiri, Vol. 8, No. 2, Desember 2022.

Mulyasa. 2007. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa. 2008. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, N. 2006. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Riadi, M. 2020. Populasi dan Sampel Penelitian (Pengertian, Proses, Teknik Pengambilan dan Rumus). Dalam https://www.kajianpustaka.com/2020/11/populasi-dan-sampel-penelitian.html

Sahertian, P. 2010. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Sidik, M. 2020. Pengaruh Supervisi Kunjungan Kelas oleh Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Madrasah Binaan Wilayah Kecamatan Sungai Bahar. Jurnal Literasiologi, Vol. 3, No. 4, Juni 2020.

Sulaiman. 2015. Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Banjarmasin Utara. Jurnal Paradigma, Vol. 10, No. 2, Juli 2015.

Thabroni, G. 2022. Populasi, Sampel Penelitian, Teknik Sampling dan Langkah. Dalam https://serupa.id/populasi-dan-sampel-penelitian-serta-teknik-sampling/

Wiyani, NA. 2016. Manajemen Kelas: Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Yunus, S. 2019. Kenali 4 Penyebab Rendahnya Kompetensi Guru. Dalam https://www.indonesiana.id/read/119880/empat-sebab-rendahnya-kompetensi-guru

Downloads

Published

2024-01-31