PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE PANCASILA DI KELAS I SDN PANGGUNG LOR BERDASARKAN GAYA BELAJAR KINESTETIK

Authors

  • Indriani Nur Rahmawati Universitas PGRI semarang
  • Kartinah Kartinah Universitas PGRI Semarang
  • Muhammad Prayitno Universitas PGRI Semarang
  • Deny Susilowati SD Negeri Panggung Lor

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v6i1.8685

Keywords:

development, ppuzzle, kinesthetic

Abstract

The purpose of this research is to find out feasible of the puzzle Pancasila media in class I at SDN Panggung Lor based on kinesthetic learning styles. The development of the puzzle Pancasila media uses R&D methods. The development stages adapted the 4D model from Thiagarajan, that is Define, Design, Develop, and Disseminate. Methods of data collection in this reseach using observation, interviews, and questionnaires. The overall results of the feasibility test of this development research produced the puzzle Pancasila media product with the details of (1) media expert test obtained very feasible criteria with a result of 93.88%, (2) the material expert test obtained very feasible criteria with a result of 93.13%, (3) student responses obtained very feasible criteria with a result of 95%. Based on these results, the Puzzle Pancasila media is very feasible for use in SDN Panggung Lor.

References

Alzanah, Lulu dan Happy Indira Dewi. 2022. Pengembangan Puzzle Kreatif Untuk Media Pembelajaran Anak Sekolah Dasar. Jurnal IKRAITH-HUMANIORA. Vol 6 No 2 Juli 2022

Agripina, Cicik Amoret dan Tety Nur Cholifah. Pengembangan Media Puzzle Pancasila (Puzzpala) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa. JPDP 6 (2) (2020) 195-208

Aprilianawati, Diah Mutiara, Nizaruddin, Muhammad Prayito. 2019 Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Berbantuan Lectora Ditinjau dari Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika ISSN. (Online): 2685-3892 Vol. 1, No. 6, November 2019, Hal. 357-363. https://journal.upgris.ac.id/index.php/imajiner

Bire Arylien Ludji, Geradus Usa & Bire Josua. 2014. “Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswaâ€. Jurnal Kependidikan. Vol 44 No.2.

Fadhil. 2010. Buku Pintar Kesehatan Anak. Yogyakarta: Pustaka Anggrek.

Ghufron, M. dan Risnawati, N.R. 2014. Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: ArRuzz Media

Husna, Nurul., Sari, S. A., & Halim, A. 2017. Pengembangan Media Puzzle Materi Pencemaran Lingkungan di SMP Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. Vol. 05. No. 01

Haryono dan Surryono. 2014 Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kartinah, Dina Prasetyowati, Sugiyanti. 2022. Inventor Media To Overcome Cognitive Barrier On Integral Materials. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. ISSN 2089-8703 (Print) Volume 11, No. 4, 2022, 3130-3138 ISSN 2442-5419 (Online) DOI: https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5682

Lestari, Susi. 2021. Analisis Gaya Belajar Visual, Audiotori Dan Kinestetik Dalam Pengembangan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. Nomor 1 Volume 1 Tahun 2021. hal 79-90

Matt Jarvis. 2011. Teori-Teori Psikologi. Cet. X. Bandung: Nusa Media. hal. 142

Nasution. 2015. Metode Belajar Mengajar, Kegiatan Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara.

Nurdin, Syafruddin dan Adriantoni. 2016. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Saputri, Fajar Isnaeni. 2016. Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditori, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Universitas Negeri Yogyakarta

Silviana, S., Kartinah, K., & Happy, N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Ditinjau Dari Kecemasan Matematika Ringan. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4, 329–334. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/73

Sinurat, Mualdin, dkk. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantu Program Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa SMP. Jurnal Tabularasa PPS Unimed. Vol. 12 No. 2: 154 – 170

Subini, Nini. 2011. Rahasia Gaya Belajar Orang Besar. Jakarta: Buku Kita

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Teacher of Exceptional Children. Bloomington: Indiana University

Ula, S.S. 2013. Revolusi Belajar: Optimalisasi Kecerdasan Melalui Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Downloads

Published

2024-01-31

Most read articles by the same author(s)