JENIS MODEL DAN METODE PEMBELAJARAN YANG DIGUNAKAN PADA TEMATIK 4 DI KELAS 3 SD PLUS 3 AL-MUHAJIRIN

Authors

  • Agus Muharam Universitas Pendidikan Indonesia
  • Andini Nursyahbani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dzulfa Nur Firdaus Universitas Pendidikan Indonesia
  • Reina Farhanah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Wina Mustikaati Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v5i2.8211

Keywords:

model, method, thematic

Abstract

Learning models and methods are very important components in the learning process. The existence of learning models and methods can help educators or teachers in conveying existing material. Learning models and methods vary widely and have their own specifications. The models and learning methods used in learning are not only one of them using role playing models, and team work. While the learning methods commonly used include lectures, discussions, and questions and answers. This study aims to find out the effectiveness of the 3rd grade thematic 4th grade learning models and methods with the theme 'obligations and my rights' at SD Plus 3 Al-Muhajirin. This study used Classroom Action Research (PTK) to obtain data by means of observations regarding learning models and methods in grade 3 elementary school. The results of this study serve as suggestions for educators in using models and methods of teaching and learning of the material. With the existence of learning models and methods, learning can take place in a fun and systematic way.

 

References

Aguswandi. (2018). Penggunaan Metode Diskusi Kelompok Pada Mata Pelajaran Matematika Dan Pkn Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD N 006 Koto Inuman Kecamatan Inuman. Jurnal PAJAR, 2(1). https://doi.org/10.33578/pjr.v2i1.4878.

Alwi, Said. (2017). Problematika Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Itqan. 8(2)

Anita, W. Sri, dkk. (2009). Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Bumi Aksara

Anjani, A., Syapitri, G. H., & Lutfia, R. I. (2020). Analisis Metode Pembelajaran di Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 67–85. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.442

Djamarah, Bahri S., dan Zain A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Hamdayama, J. (2017). Metodologi Pengajaran. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Hernawan, A. H, dkk. (2011). Pembelajaran Terpadu di SD. Jakarta: Universitas Terbuka

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Pelajar.

Irwan. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Peningkatan Minat Belajar. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(1). https://doi.org/10.24256/iqro.v1i1.312.

Jiwa, W. M., Atmadja, N. B., & Yudana, M. (2014). Pengaruh Model Collaborative Teamwork Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Amplapura e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4(8)

Juamawati, dkk. (2021). Model-Model Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Samudra Biru.

Malawi, I. & Kadarwati, A. (2017). Pembelajaran Tematik. CV. AE MEDIA GRAFIKA.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Pendidikan dan Latihan Profesi Guru Mata Pelajaran Bahasa Daerah, B. (1993). PENELITIAN TINDAKAN KELAS Oleh Sutrisna Wibawa (FBS UNY). 1970.

Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta:Kencana.

Tarigan, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas III SD Negeri 013 Lubuk Kembang Sari Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 102. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v5i3.389

Uno, Hamzah,B. (2012). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Wiriaatmadja, R. (2010). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Wulandini, N. P. W., Wiweka, I. W. E., & Bayu, G. W. (2021). Efektivitas Metode Diskusi Pada Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 143–149. https://doi.org/10.23887/jlls.v4i2.35938.

Downloads

Published

2023-04-01