EFEKTIFITAS TERAPI AFIRMASI POSITIF DAN RELAKSASI TERHADAP PENURUNAN TINGKAT STRES PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Prima Trisna Aji Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Elinda Rizkasari Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6716

Keywords:

stress, student, afirmation therapy and progresive muscle relaxation therapy

Abstract

Stress is the body's reaction to situations that seem dangerous or difficult, stress makes the body produce the hormone adrenaline which functions to defend itself. This situation can result in the emergence of quite a number of symptoms, such as depression, irritability, anxiety, low quality of work. There are many obstacles faced by elementary school students facing the Final School Assessment such as anxiety, fear of not going to class, difficulty in learning concentration, laziness, low motivation, and the prevalence of gadget addiction. One of the tests to reduce stress levels is positive affirmation therapy and progressive muscle relaxation therapy. The purpose of this study was to determine the effectiveness of therapy on stress levels in elementary school students. The research design used a quasi-experimental method. The sample data collection technique used formula for pretest and posttest research by measuring using a questionnaire before and after therapy with a sample of 62 people. The results of bivariate analysis showed the effect of therapy with the Mann Whitney statistical test on stress levels in the therapy group with a p value of 0.000 > 0.05, in respondents.

 

References

Abdul (2011). Dasar-dasar Keperawatan Jiwa, Pengantar dan Teori. Jakarta: Salemba Medika

Adiwaty, M. R., & Fitriyah, Z. (2015). Efektivitas Strategi Penyesuaian Mahasiswa Baru pada Proses Pembelajaran di Peguruan Tinggi (Studi pada UPN "Veteran" Jawa Timur). Jurnal NeO-Bis. Vol 9(1).

Ambarwati (2017). Gambaran Tingkat Stres Siswa Sekolah Dasar. Media Pustaka. Jakarta EGC

Fayzun. (2019). Terapi Relaksasi Otot Progresif Untuk Menurunkan Tingkat Stres Pada Siswa SDN Demak. Jakarta EGC

Gamayanti (2018). Self Disclosure dan Tingkat Stres pada Mahasiswa yang sedang Mengerjakan Skripsi.

Iswanto, (2014). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Tingkat Stres dalam Menyusun Tugas Akhir pada Mahasiswa STIKES Ngudi Waluyo Ungaran Semarang : Program Studi Ilmu Keperawatan STIKES Ngudi Waluyo Ungaran.

Kushariyadi, Setyoadi. (2011). Terapi Modalitas Keperawatan Pada Klien Psikogeriatrik. Penerbit: Salemba Medika. Jakarta.

Rizky. (2013). Efektifitas Terapi Dukungan Kelompok Dalam Meningkatkan Reliensi Pada Remaja Penghuni Lembaga Pemasyarakatan. Jurnal Psikologi. Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.

Sunaryo. (2013). Psikologi Untuk Anak, edisi 2. Jakarta: EGC.

Suwartika, (2014), Analisis Faktor yang berhubungan dengan tingkat stress akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D III Keperawatan . Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya

Zainiyah R.(2018). Pengaruh Teknik Relaksasi Afirmasi Terhadap Stres pada Siswa SDN Nusukan Surakarta.

Downloads

Published

2023-04-03