DAMPAK METODE BERMAIN PERAN TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.33061/jai.v6i1.5824Keywords:
Bermain peran, Kreativitas, Anak Usia DiniAbstract
Problems often arise regarding the not-yet optimal creativity of early childhood due to the lack of freedom in playing, the many prohibitions, and learning activities that are less fun for children. These problems can be overcome by applying the role-playing method. This scientific article aims to recognize and determine the impact of the role-playing method on early childhood creativity. The method used in this article is a literature study with data analysis using narrative synthesis. Data and information collection is carried out by collecting, reading, understanding, criticizing, and reviewing 33 reputable and relevant reading sources in the 2015-2021 publication range. This scientific article succeeded in finding the positive and negative impacts of the application of the role-playing method on early childhood creativity. The positive impacts that arise include (a) Children feel happy so they can produce something out of the box; (b) The nature of the imagination is stimulated; (c) Children like challenges; (d) Curiosity is stimulated; (e) The child's speaking ability and self-confidence develop; (f) More proficient in problem-solving; and (g) Able to make decisions and willing to accept consequences. Meanwhile, the negative impact is that it takes a long time, educators are less creative, and children become passive. The recommendation given is that other researchers are advised to study more deeply in the impact of role-playing on creativity in early childhood.
Abstrak
Sering munculnya problematika mengenai belum optimalnya kreativitas anak usia dini akibat kurangnya kebebasan dalam bermain, banyaknya larangan, dan kegiatan pembelajaran yang kurang menyenangkan bagi anak. Permasalahan tersebut dapat diatasi dengan menerapkan metode bermain peran. Tujuan artikel ilmiah ini yaitu untuk mengenal dan mengetahui dampak metode bermain peran terhadap kreativitas anak usia dini. Metode yang digunakan dalam artikel ini adalah literature review dengan analisis data menggunakan narrative synthesis. Pengumpulan data dan informasi dilaksanakan dengan mengumpulkan, membaca, memahami, mengkritik, dan me-review 33 sumber bacaan yang reputasi dan relevan dengan rentang publikasi tahun 2015-2021. Artikel ilmiah ini berhasil menemukan dampak positif dan dampak negatif dari penerapan metode bermain peran terhadap kreativitas anak usia dini. Dampak positif yang muncul meliputi (a) Anak merasa senang sehingga mampu menghasilkan sesuatu yang out of the box; (b) Sifat imajinasi terstimulasi; (c) Anak menyukai tantangan; (d) Rasa ingin tahu terstimulasi; (e) Kemampuan berbicara dan kepercayaan diri anak berkembang; (f) Semakin mahir dalam hal pemecahan masalah; serta (g) Mampu mengambil keputusan dan mau menerima konsekuensi. Sedangkan, untuk dampak negatifnya adalah membutuhkan waktu yang lama, pendidik yang kurang kreatif, dan anak menjadi pasif. Rekomendasi yang diberikan yaitu peneliti lain disarankan untuk mengkaji lebih mendalam mengenai dampak bermain peran terhadap kreativitas pada anak usia dini.
Downloads
References
Aisyah. (2017). BERMAIN PERAN BERPENGARUH TERHADAP KEMAMPUAN BICARA ANAK USIA DINI. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3a), 38–41. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30651/pedagogi.v3i3a.1031
Aldhanhani, Z. R. (2020). Chapter 6 Role-Play Approach in Teaching and Learning English as a Second Language in Early Childhood Programs. In Advancing English Language Education (pp. 91–101). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344112285_Chapter_6_Role-Play_Approach_in_Teaching_and_Learning_English_as_a_Second_Language_in_Early_Childhood_Programs
Anggraini, G. (2015). Kajian Pustaka (Literature Review) (Vol. 6, pp. 1–13). Vol. 6, pp. 1–13. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Aryenis. (2018). INCREASED CONFIDENCE IN CHILDREN THROUGH ROLE PLAYING ACTIVITIES IN RESTU IBU KINDERGARTEN PENINGKATAN RASA PERCAYA DIRI ANAK MELALUI KEGIATAN BERMAIN PERAN DI TAMAN KANAK-KANAK. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 5(2), 47–60. https://doi.org/10.24036/103726
Azizah, & Eliza, D. (2021). Pelaksanaan Metode Bermain Peran dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca dan Menulis pada Anak. Jurnal Basicedu, 5(2), 717–723. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.798
Bunce, L., & Woolley, J. D. (2021). Fantasy orientation and creativity in childhood: A closer look. Cognitive Development, 57(5), 100979. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.100979
Chan, C.-S. (2015). Style and Creativity in Design. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=MQQyBwAAQBAJ&pg=PA261&lpg=PA261&dq=the+achievement+of+something+remarkable+and+new,+something+which+transforms+and+changes+a+field+of+endeavor+in+a+significant+way+.+.+.+the+kinds+of+things+that+people+do+that+change+th
Doğantan, D. E. (2020). An interactive instruction model design with role play technique in distance education: A case study in open education system. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 27(100268), 1–9. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2020.100268
Farida, T., & Rosidah, L. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI METODE BERMAIN PERAN. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 81–160. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v5i2.4702
Fauziah, N., Elan, & Mulyadi, S. (2020). METODE BERMAIN PERAN MAKRO SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL ANAK USIA 4-5 TAHUN : TINJAUAN PUSTAKA. Jurnal PAUD AGAPEDIA, 4(2), 219–228. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpa.v4i2.30441
Filtri, H., & Sembiring, A. K. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu Di Paud Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 169–178. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i2.1179
Fitriyanti, U. H., Marlina, L., & Fahmi. (2019). Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Kreativitas Anak Di Paud Kelompok Bermain Kartini Kabupaten Ogan Komering Ilir. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 158–175. https://doi.org/10.19109/ra.v3i2.4796
Gamanik, N. M., Sanjaya, Y., & Rusyati, L. (2019). Role-Play Simulation for Assessing Students ’ Creative Skill and Concept Mastery. Journal of Science Learning, 2(3), 71–78. https://doi.org/10.17509/jsl.v2i3.14848
Handayani, P. H., Gandamana, A., & Farihah. (2017). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera, 15(2), 46–56. https://doi.org/10.24114/jkss.v15i2.8774
Ilsa, F. N., & Nurhafizah. (2020). Penggunaan Metode Bermain Peran Dalam Pengembangan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1080–1090. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.571
Jakob, J. C. (2018). IMPROVING THE STUDENTS’ SPEAKING ABILITY THROUGH ROLE PLAY METHOD. IJET (Indonesian Journal of English Teaching), 8(1), 331–340. https://doi.org/10.15642/ijet.2018.7.1.331-340
Julyasari, D. S. (2017). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Dzakiyah Kedamaian Antasari Bandar Lampung (Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung). Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/1602/
Khoerunnisa, N. (2015). Optimalisasi metode bermain peran dengan menggunakan alat permainan edukatif dalam mengasah percaya diri anak usia dini. Lentera, XVIII(1), 77–91. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/lj.v17i1.430
Mardiani, L., & Yetti, R. (2020). PENERAPAN METODE BERMAIN PERAN DALAM MENGEMBANGKAN BAHASA ANAK USIA DINI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 499–504. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.490
Monica, M. A., & Mayar, F. (2019). STRATEGI GURU PAUD DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITASANAK USIA DINI. 3(3), 1217–1221. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v3i3.345
Mottweiler, C. M., & Taylor, M. (2016). Elaborated Role Play and Creativity in Preschool Age Children. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(3), 277–286. https://doi.org/10.1037/a0036083
Nafi’ah, M. H. (2018). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN BERMAIN PERAN UNTUK MENINGKATKAN KREATIFITAS ANAK TK KELOMPOK A DI TK DARUT TAQWA BEJI-TULUNGAGUNG (Institut Agama Islam Negeri Tulungagung). Retrieved from http://repo.iain-tulungagung.ac.id/8653/
Putro, K. Z. (2016). Mengembangkan Kreativitas Anak Melalui Bermain. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 16(1), 19. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v16i1.1170
Rahmalina. (2017). METODE BERMAIN PERAN TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA DINI 4-6 TAHUN. Permata : Jurnal Pendidikan PAUD, 02(1), 11–23. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/permata/article/view/4443
Rahmawati, F. L. (2018). Penerapan Metode Bermain Peran Untuk Pengembangan Kreativitas Berfikir Anak TK Kelompok A Di TK Khadijah Loceret Nganjuk. INTIZAM : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 162–167. Retrieved from https://ejournal.staida-krempyang.ac.id/index.php/intizam/article/view/6
Romansyah, N. A. (2018). MODEL PEMBELAJARAN BERMAIN TERINTERGRASI DENGAN PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI. Jurnal Ilmiah PENJAS, 4(1), 57–67. Retrieved from http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/690
Rumilasari, N. P. D., Tegeh, I. M., & Ujianti, P. R. (2016). PENGARUH METODE BERMAIN PERAN (ROLE PLAYING) TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK KELOMPOK A. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(2), 1–11. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/paud.v4i2.7704
Rusni, Normawati, & Rahmawati. (2019). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN BERMAIN ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK DI RAUDHATUL ATHFAL UMMAHAT DDI SONI. Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1), 871–884. https://doi.org/10.31934/jom.v1i1.741
Sari, M., & Yulsyofriend. (2020). Pengintegrasian Metode Bermain Peran dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3305–3315. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.843
Sit, M., Khadijah, Nasution, F., Wahyuni, S., Rohani, Nurhayani, … Armayanti, R. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Pengembangan Teori dan Praktik. In repository.uinsu.ac.id (pertama). Retrieved from http://repository.uinsu.ac.id/2095/1/BUKU PENGEMBANGAN KREATIVITAS OK.pdf
Taher, S. M., & Munastiwi, E. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35–50. https://doi.org/10.14421/jga.2019.42-04
Viranda, C., Alhamdu, & Istiningtyas, L. (2019). BERMAIN PERAN (ROLE PLAY) DAN PENINGKATAN KETERAMPILAN SOSIAL ANAK USIA DINI. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 8(1), 1–6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v8i1.2255
Yates, E., & Twigg, E. (2017). Developing creativity in early childhood studies students. Thinking Skills and Creativity, 23, 42–57. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.11.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can separately make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution published by the journal (e.g., publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to send their work via online (e.g., in the institutional repositories or their website) after published by the journal.