Sosialisasi Pengembangan Ekspor Melalui International E-Commerce di Kampung Batik Laweyan Solo
DOI:
https://doi.org/10.33061/awpm.v3i1.3209Abstract
The e-commerce market trend is taking place around the world. This trend encourages international trade be more intense. This can be an opportunity for Indonesia to be able to develop its exports rate using e-commerce. Based on this background, this program purposes to provide indeep information to industry and trade players about how to increase their potential and expand the market through international e-commerce. This international e-commerce should be a solution to improve its economic welfare. The method of this program is carried out through assessment and socialization at the location of service, as Kampung Batik Laweyan Solo. Exploration activities were to obtain detailed information about program targets, which are held in August and September 2018. Furthermore, a one-day socialization event is held on 28 October 2018. The results of this program are (1) business actors can obtain information about the potential export by utilizing international e-commerce; (2) for the region, can develop regional potential, regional promotion, and regional economic development; (3) for universities, as a fulfillment of the Tri Dharma elements of Higher Education.Keywords : export, international e-commerce, Kampung Batik Laweyan
I. PENDAHULUAN
Downloads
References
BPS. 2011. Statistik Ekspor Jawa Tengah 2011. Jawa Tengah : Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah.
BPS. 2016. Statistik Ekspor Jawa Tengah 2011. Jawa Tengah : Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah.
Cohen, Kim. 2017. Global eCommerce Sales, Trends and Statistics 2016. Dalam https://www.remarkety.com/global-ecommerce-trends-2016, diakses pada 8 Januari 2018.
Sidik, Muhammad. 2017. UMKM Mendorong Ekonomi Kota Solo. Dalam http://koran-sindo.com/page/news/2017-10-28/0/20/UMKM_Mendorong_Ekonomi_Kota_Solo, diakses pada 11 Januari 2018
Statista. 2018. Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2021 (in billion U.S. dollars). Dalam https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ , diakses pada 10 Januari 2018.
Widiastuti, Aris Wasita. 2017. Media Lokal Gandeng UMKM untuk Optimalkan Pasar, dalam https://jateng.antaranews.com/detail/media-lokal-gandeng-umkm-untuk-optimalkan-pasar.html, diakses pada 12 Januari 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Hak publikasi atas semua materi informasi yang tercantum dalam situs jurnal ini dipegang oleh dewan redaksi/editor dengan sepengetahuan penulis. Pengelola Jurnal akan menjunjung tinggi hak moral penulis.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-NonCommercial-No Derivative (CC BY-NC-ND), yang berarti bahwa hanya dengan izin penulis, informasi dan artikel Jurnal PKM dapat didistribusikan ke pihak lain dengan tanpa merubah bentuk aslinya untuk tujuan non-komersial.
- Setiap terbitan Jurnal PKM, baik cetak maupun elektronik, bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Di luar tujuan tersebut, penerbit atau pengelola jurnal tidak bertanggung jawab atas terjadinya pelanggaran hak cipta yang dilakukan oleh pembaca atau pengakses.