PENGEMBANGAN ONLINE APPLICATION BERBASIS ANDROID DALAM PEMBELAJARAN GRAMMAR

Authors

  • Novianni Anggraini
  • Puput Arianto
  • Habibi Nur Hidayanto Institut Agama Islam Negeri Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.33061/j.w.wacana.v15i2.3995

Abstract

In Kajian keterampilan Kerja (KKK) applies special knowledge relating to the teaching profession in the field of teaching English. One of the Work Skills courses Study is Grammar. gadget is one of the media currently used by students. The purpose of this research are to describe the stages of online application development and to test the validity of online application and material development. In this study, researchers used a research and development approach (Research and Development) from Gall & Borg. The results of this study will be used to design an application that can be used in teaching and learning in Basic English Grammar 1. This study produces an application that can be used to present the material, learning process and learning evaluation (BEG) Basic English Grammar 1. Based on field trials, the development of online application makes it easy for students to learn and understand English grammar whenever and wherever they are via a smartphone that has the application installed. This application can improve their English language skills.

Keywords : Study of job skills, Online Applications, Grammar, Materials, and Research and Development.

ABSTRAK

Kajian keterampilan Kerja (KKK) menerapkan keilmuan khusus yang berhubungan erat dengan profesi keguruan bidang pengajaran bahasa Inggris. Grammar merupakan salah satu mata kuliah di Kajian Ketrampilan Kerja. Media yang sekarang digunakan pada mahasiswa salah satunya adalah dengan menggunakan aplikasi dari gadget. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan tahapan pengembangan online application dan menguji validitas pengembangan online application dan materials. Penelitian ini mengaplikasikan pendekatan penelitian dan pengembangan (Research and Development) dari Gall & Borg. Diakhir penelitian ini akan menghasilkan desain atau merancang sebuah aplikasi untuk digunakan dalam proses belajar mengajar di mata kuliah Basic English Grammar 1. Penelitian. Aplikasi ini bisa digunakan untuk menyajikan materi, proses belajar serta evaluasi pembelajaran (BEG) Basic English Grammar 1. Berdasarkan uji coba lapangan, untuk mahasiswa yang menginstall aplikasi di smartphone mereka bisa mendapatkan kemudahan belajar dan memahami grammar bahasa inggris kapan dan dimanapun mereka berada. Aplikasi ini mampu meningkatkan kemampuan berbahasa inggris bagi para penggunanya.

Kata Kunci : Kajian Ketrampilan Kerja, Online Application, Grammar, materials, dan Research and Development.

References

Alliosn, Druin. Technology for Children. Burlington. Morgan and Kaufman Publisher. 2009

Bikowski, Dawn, and Elliott Casal. "Interactive digital textbooks and engagement: A learning strategies framework." Language Learning & Technology 22. 2018

Borg, W.R. and Gall, M.D. Educational Research. Boston: Allyn and Bacon. 1982.

Brown, H. Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. 4 th Edition. New York: The Free Press. 2000

Cohen, A., dan Macaro, E. Language Learner Strategies. Oxford: OUP. 2007.

Coghill, Jeffry. English Grammar. New York: Wiley Publishing, Inc. 2003

Dykes, Barbara. Grammar for Everyone. Victoria. ACER Press. 2007

Jeremy White, Daniel J. Mills. Examining Attitudes towards and Usage of Smartphone Technology among Japanese University Students Studying EFL. computer-assisted language learning. Electronic Journal. 2015.

Jogiyanto. Analisis & Desain Sistem Informasi : Pendekatan tertruktur teori dan praktik aplikasi bisnis. Andi Offset. Yogyakarta. 2013

Nazaruddin Safaat, H. "Android Pemrograman Aplikasi Mobile Smartphone dan Tablet PC Berbasis Android." Informatika. Bandung. 2011

Richards, J. C., dan Schmidt, R. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. London: Longman Pearson Education. 2002

Sari* , N. Suryani, D. Rochsantiningsih, S. Suharno. Digital Learning, Smartphone Usage, and Digital Culture in Indonesia Education. Integration of education. Vol. 24, No. 1. 2020

Stevens, D., & Kitchenham, A. An analysis of mobile learning in education, business, and medicine. In Models for interdisciplinary mobile learning: Delivering information to students. IGI Global. 2011.

Sadiman, A. 1996. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sudjana, N. 2001. Media Pengajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Suparmini, Sriadi S., Dyah R. 2013. “Pelestarian Ligkungan Masyarakat Baduy Berbasis Kearifan Lokal”. Jurnal Penelitian Humaniora, Vol.18 No.1, April hal 8-22

Wagiran. 2011. “Pengembangan Model Pendidikan Kearifan Lokal Dalam Mendukung Visi Pembangunan Provinsi DIY 2020”. Jurnal Penelitian dan Pengembangan. Vol 3(3): 85-100.

Zuhdan Kun Prasetyo. 2013. “Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal”. Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika. Surakarta, 14 September

Downloads

PlumX Metrics

Published

2020-08-27