PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENERAPAN PENDEKATAN LINGKUNGAN ALAM SEKITAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33061/j.w.wacana.v15i1.3499

Abstract

The purpose of this study is to increase the activeness of student learning through the application of the surrounding environment (PLAS) to fifth grade students of elementary schools. This research was conducted at Karangreja Public Elementary School 2, Karangreja District, Purbalingga Regency in the 2018/2019 school year. This research is a classroom action research. Monitoring Sheets are used to study the level of student activity in participating in PLAS learning. Test the validity of the data using triangulation of data sources and triangulation of techniques. Research data analysis techniques consisted of data reduction, data presentation, and conclusions. The classroom action research was conducted in two cycles, each cycle consisting of 3 meetings with planning, implementation / action, observation and reflection. The results showed that the activeness in the first cycle of meeting 1 was 20.70%, the second meeting was 34.39%, while the third meeting was 55.17% with an average of 36.79%, while the activeness in the second cycle meeting 1 was 82.76 %, the second meeting was 89.66%, while in the third meeting it was 93.11% with an average of 88.51%. The conclusion of this study is an increase in student activity by 51.72% in PLAS learning.

Keywords: Active Learning, Natural Environment Planning, Elementary School


ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa melalui penerapan pendekatan lingkungan alam sekitar (PLAS) pada siswa kelas V sekolah dasar. Penelitian ini dilaksanakan di SD Negeri 2 Karangreja, Kecamatan Karangreja, Kabupaten Purbalingga pada tahun ajaran 2018/2019. Pendekatan penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Lembar observasi digunakan untuk mengetahui tingkat keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran PLAS. Uji validitas data menggunakan triangulasi sumber data dan triangulasi teknik. Teknik analisis data penelitian terdiri dari tahap reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Pelaksanaan penelitian tindakan kelas ini dilakukan dalam dua siklus, masing-masing siklus terdiri dari 3 pertemuan dengan langkah perencanaan, pelaksanaan/tindakan, pengamatan dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan keaktifan pada siklus I pertemuan 1 sebesar 20.70%, pertemuan kedua sebesar 34.39%, sedangkan pada pertemuan ketiga sebesar 55.17% dengan rerata 36.79%, sedangkan keaktifan pada siklus II pertemuan 1 sebesar 82.76%, pertemuan kedua sebesar 89.66%, sedangkan pada pertemuan ketiga sebesar 93.11% dengan rerata 88.51%. Simpulan penelitian ini adalah terdapat peningkatan keaktifan siswa sebesar 51.72% dalam pembelajaran PLAS.

Keywords: Keaktifan Belajar, Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar, Sekolah Dasar

Author Biography

Laksmi Evasufi Widi Fajari, Universitas Sebelas Maret

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

References

Acat, B. 2006. Renewed Primary Curriculum. Ankara: School Boards, Lecture Notes Development Program, Ministry of Education General Directorate of Primary Education.

Akan, D. & Basar, M. 2013. The Effect of The Classroom Activities on classroom Management in The Teaching Learning Process: The case of UÅŸak City. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 3(4): 147-165.

Almeida, P. A. 2010. Classroom questioning: teachers’ perceptions and practices. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 2: 305-309.

Ardies, J., Maeyer, S. V., & Gijbels, D. 2007. The Effect of Classroom Activities on Students’ Interest and Career Aspirations towards Technology. Australasian Journal of Technology Education, 1-18.

Aunurrahman. 2016. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Bafadal, I. 2003. Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Barlia, L. 2006. Mengajar Dengan Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar (PLAS). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dimyati & Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Erwan & Achyani. 2014. Meningkatkan Pemahaman Siswa Menggunakan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (JAS) dengan Metode Eksperimen pada Materi Limbah. Bioedukasi, 5(1): 1-7.

Fakhrurrazi. 2018. Hakikat Pembelajaran yang Efektif. Jurnal At-Tafkir, 11(1): 85-99.

Gilchrist, M., Passy, R., Waite, S. & Cook, R. 2016. Exploring Schools Use of Natural Spaces. Dalam Freeman, C. & Tranter, P. (Eds), Risk, Protection, Provision and Policy Volume 12 of Skelton, T. (ed) Geographies of Children and Young People. (hlm. 6). Singapore: Springer.

Gunuc, S. 2014. The Relationship between Student Engagement and Their Academic Achievement. International Journal on New Trends in Eductaion and Their Implications. 5(4): 216-231.

Hamalik, O. 2010. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Hamalik, O. 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayati, K. 2016. Peningkatan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran IPA Melalui Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar pada Kelas IV SD 1 Cepokojajar Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12 (5): 1174-1177.

interest and career aspirations towards technology

Jan Ardies, Sven De Maeyer & David Gijbels

Li, X. & Yang, X. 2016. Effects of Learning Styles and Interest on Concenration and Achievement of Students in Mobile Learning. Journal of Educational Computing Research, 0(0): 1-24.

Maulida, R. 2017. Penggunaan Pendekatan Lingkungan Terhadap Aktifitas Siswa Pada Pelajaran IPS di Kelas V MIS Lamgugob Banda Aceh. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.

Miller, R. L., Rycek, R. F., Fritson, K. 2011. The effects of high impact learning experiences on student engagement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15: 53–59.

Mohamed, A. R. 2008. Effects of Active Learning Variants on Student Performance and Learning Perceptions. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 2(2): 1-14.

Mushtaq, I. & Khan, S. N. 2012. Factors Affecting Students’ Academic Performance. Global Journal of Management and Business Research, 12(9): 1-7.

Peklaj, C. & Levpuscek, M. P. 2017. Proceeding Students Motivation and Academic Success in Relation to The Quality of Individual and Collaborative Work During a Course in Educational Psychology in 31st Annual Atee Conference. Slovenia: University of Ljubljana.

Ramlah., Firmansyah, D, & Zubair, H. 2014. Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang), Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3): 68-75.

Sagala, S. 2013. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sanjaya, W. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prenada Media Group.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sudjana, N. & Rivai, A. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algesindo.

Sugandi, A., dkk. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP PRESS.

The effect of classroom activities on students’

Toyo, I. & Indriasih, A. 2013. Penerapan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar pada Perkembangbiakan Tumbuhan di Sekolah Dasar. Humanika, 17(1): 254-265

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Vera, A. 2012. Metode Mengajar Anak di Luar Kelas (Outdoor Study). Yogyakarta: Diva Press.

Published

2020-02-29