PEMANFAATAN GOOGLE CLASSROOM DALAM MATA KULIAH MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO SCREENCAST O-MATIC

Authors

  • Buaddin Hasan STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.33061/j.w.wacana.v15i1.3484

Abstract

The development of technology is very rapid in various fields including education. This development can hamper learning if it is not followed by a positive attitude from the instructor or student. The development of technology is often not utilized properly in the learning process so that it can make students feel less comfortable to learn in class. The purpose of this study is to test the effectiveness of mathematics learning by utilizing google classroom using o-matic video screencast media. This type of research is quantitative with a quasi experimental approach. The sample in this study were semseter V students of mathematics education study programs selected by the random sampling method. Data analysis techniques using the normality test, homogeneity test, and hypothesis testing. Normality test is done using chi squared, homogeneity test using the F-test. While testing the hypothesis using the t-test. After the data analysis process is carried out, the researcher concludes whether or not learning is effective by utilizing Google classroom using o-matic video screencast media. The results of the study concluded that the use of online classroom google classroom using video screencast o-matic media in the course of developing computer-based media is very effective.

Keywords: Google classroom, media, screencast o-matic

 

ABSTRAK

Perkembangan teknologi sangat pesat di berbagai bidang tidak terkecuali bidang pendidikan. Perkembangan ini bisa saja menghambat pembelajaran jika tidak diikuti dengan sikap positif dari pengajar ataupun pelajar. Perkembangan teknologi sering kali tidak dimanfaatkan dengan baik dalam proses pembelajaran sehingga dapat menjadikan siswa merasa kurang betah untuk belajar di kelas. Tujuan penelitian ini untuk menguji keefektifan pembelajaran matematika dengan memanfaatkan google classroom menggunakan media video screencast o-matic. Jenis penelitian ini adalah kuatitatif dengan pendekatan quasi eksperiment. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa semseter V prodi pendidikan matematika yang dipilih dengan metode random sampling. Teknik analisis data  menggunakan uji normalitas, uji homogenitas, serta uji hipotesis. Uji normalitas dilakukan dengan menggunakan chi kuadrat, uji homogenitas menggunakan uji-F. Sedangkan uji hipotesis menggunakan uji t-test. Setelah proses analisis data dilakukan, maka peneliti menyimpulkan efektif atau tidaknya pembelajaran dengan memanfaatkan google classroom menggunakan media video screencast o-matic. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa pemanfaatan kelas online google classroom menggunakan media video screencast o-matic pada matakuliah pengembangan media berbasis komputer sangat efektif.

Kata Kunci: Google Classroom, Media, Screencast O-Matic

Author Biography

Buaddin Hasan, STKIP PGRI Bangkalan

Department of Mathematic Education

References

Adri, M. (2007). Pemanfaatan Internet sebagai Sumber Pembelajaran Semiloka Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi . FT UNP Padang.

Hakim, A. B. (2016). Efektifitas Penggunaan E-Learning Moodle, Google Classroom Dan Edmodo. I-STATEMENT, 2(1).

Hasan, B. (2017). Teaching Elementary Mathematics using Power Point Based Screencast O-Matic Videos. ISMEI 4. Yogyakarta: Qitep In Math.

Kholifah, S. (2016). The Development of Learning Video Media Based on Swishmax and Screencast O-Matic Software through Contextual Approach. Dinamika Pendidikan, 11(1), 50-55.

Kurniawan, H. (2015). Efektifitas Pembelajaran Problem Solving Dan Investigasi Terhadap. Surya Edukasi.

Munadi, Y. (2018). Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Mustaniroh, S. A. (2015). Penerapan Google Classroom Sebagi Media Pembelajaran Pada Pelajaran Kimia di SMK Negeri 2 Temanggung. Skripsi.

Peterson, E. (2007). Incorporating Screencast in Online Teahing. International Review of Research in Open and Distance Learning. USA: Montana State University.

Priowirjanto, Y. P. (2013). Materi simulasi digital. Southeast Asian Ministers of Education Organization Regional Open Learning Centre.

Suleiman, A. H. (2016). Media Audio-Visual Untuk Pengajaran. Penerangan.

Suryanto, H. (2014). Pengembangan Multimedia E-Learning Berbasis Screencast-O-Matic Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora ISSN: 2407-7550,, Vol. 1, No. 1.

Wijayanti, R., Hasan, B., & Loganathan, R. K. (2018). Media comic math berbasis whiteboard annimation dalam pelajaran matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 53-63.

Thomson, A. B. (2014). Teachers flipping out’beyond the online lecture: Maximising the educational potential of video. Journal of Learning Design, 7(3), 67-78.

Zain, S. B. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.

PlumX Metrics

Published

2020-02-29