PENGEMBANGAN MEDIA MOONSTAR (MONOPOLI SUPER PINTAR) PADA MATA PELAJARAN IPS MATERI PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PRODUKSI, KOMUNIKASI, DAN TRANSPORTASI UNTUK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dwi Oktaviana Sari, Ali Shodiqin Ikha Listyarini

DOI:

https://doi.org/10.33061/ww.v13i2.2260

Abstract

Abstract

               This study aims to describe the media validity level of MOONSTAR (super smart monopoly) and to know learning using media MOONSTAR (super smart monopoly) aided speaking stick teaching model is more effective than conventional learning. This research includes the type of R & D research and development (research and development) with the research procedure using the ADDIE model. The data collection in this research is done at Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Material and media validation was done by 3 lecturers in each field, and the product trial was conducted on the fourth grade students of SD Negeri Tegalarum 2 Mranggen with 30 students. The result of this research is qualitative data and quantitative data. The validation results by the media expert obtained a score of 92% (excellent criteria). Expert material validation results obtained a score of 83% (excellent criteria). Questionnaire teacher response to the media obtained a score of 91% (criteria excellent). The result of questionnaire of student response to the media obtained a score of 97% (very good criteria). Student evaluation result by using media MOONSTAR (super smart monopoly) get value of gain equal to 0,51 with medium category. Thus the development of learning media MOONSTAR (super smart monopoly) can be used as a medium of learning and otherwise feasible as a medium of learning.Keywords: Media, Monopoly, IPS, fourth grade students of elementary school.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tingkat validitas media MOONSTAR (monopoli super pintar)  serta untuk mengetahui pembelajaran menggunakan media MOONSTAR (monopoli super pintar) berbantu model pembelajaran talking stick lebih efektif dari pembelajaran konvensional. Penelitian ini termasuk jenis penelitian dan pengembangan R&D (research and development) dengan prosedur penelitian menggunakan model ADDIE. Pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan pada tahap Analysis, Design, Development, Implementation, and, Evaluation. Validasi materi dan media dilakukan oleh dosen ahli bidang masing-masing sebanyak 3 orang, dan uji coba produk dilakukan pada siswa kelas IV SD Negeri Tegalarum 2 Mranggen sebanyak 30 siswa. Hasil dari penelitian ini berupa data kualitatif dan data kuantitatif. Hasil validasi oleh ahli media memperoleh skor 92% (kriteria baik sekali). Hasil validasi ahli materi memperoleh skor 83% (kriteria baik sekali). Angket respon guru terhadap media memperoleh skor 91% (kriteria baik sekali). Hasil angket respon siswa terhadap media memperoleh skor 97% (kriteria baik sekali). Hasil evaluasi siswa dengan menggunakan media MOONSTAR (monopoli super pintar) memperoleh nilai gain sebesar 0,51 dengan kategori sedang. Dengan demikian pengembangan media pembelajaran MOONSTAR (monopoli super pintar) dapat digunakan sebagai media pembelajaran dan dinyatakan layak sebagai media pembelajaran.

Kata kunci: Media, Monopoli, IPS, Siswa kelas IV SD

 

PlumX Metrics

Published

2018-08-27